tirsdag 14. oktober 2008

Mikronoveller

I lekse denne uken skulle vi lese en artikkel i A-magasinet i Aftenposten. Denne artikkelen handlet om en ny og kanskje litt ukjent skrivemåte. De kalte det "Mikronoveller". Jeg har aldri hørt om sjangeren før, men jeg må si at etterhvert som jeg leste om det, så virket det egentlig ganske spennende. Det handler om å kunne uttrykke en hel historie på bare seks ord, noe som kan være like mye en utfordring som en hobby. Det stod også i artikkelen at denne nye skrivemåten ville passe bra til unge mennesker spesielt, siden de var så vandt til å fatte seg i korthet f.eks gjennom tekstmeldinger osv. Dette er jeg ganske enig i. Og jeg tror at det er en litt morsommere skrivemåte, fordi man kan bruke fantasien sin. Det er spennende å se hvilke setninger man kan komme opp med bare ved å bruke fantasien.



Jeg har gjort et forsøk på å lage min egen mikronovelle, og den ser slik ut:


"Uten tillit blir det ikke bedrag"

jeg må si at enkelte ting blir bare bedre på engelsk assa..

1 kommentar:

LK sa...

Flott!
Jeg er spent på å se om dette er en sjanger flere vil kaste seg over etter hvert.