tirsdag 21. oktober 2008

Privat eller Tilgjengelig?


Dette med spredning av personlig informasjon på nettet er noe jeg selv vet ganske mye om. Veldig mange på min egen alder registrerer seg i forskjellige nettsamfunn og andre ting på nettet som krever informasjon om enkeltpersonen. Når det gjelder å legge ut bilder og informasjon om seg selv på slike nettsider, mener jeg at det skal være valgfritt. En person burde selv kunne bestemme hvilken informasjon de selv vil legge ut, og om de vil legge ut noen i det hele tatt. Derimot synes jeg at det er feil at andre skal kunne legge ut personlig informasjon om andre på nettet. Jeg tror det er på denne måten at mobbing via nettet oppstår. Personen som informasjonen er om, kan i mange tilfeller være imot at denne informasjonen legges ut, og da burde det ikke bli gjort. En person som legger ut bilder eller personlig informasjon om andre, burde ha fått tillatelse av den/de personen/e som informasjonen er om.


En annen form for informasjon som blir lagt ut er disse skattelistene. Jeg ble fortalt at dagen disse listene ble lagt ut ble regnet som norges mest "inaktive" dag på lang tid. Dette var fordi det nesten ikke var noen som jobbet, alle satt og sjekket venner og bekjente på skattelisten. Jeg synes at denne form for informasjon ikke burde legges ut slik at alle kan se det. Om jeg har forstått det rett, er skatten også relatert til en persons inntekt, og dette blir for privat, mener jeg. Jeg synes at mennesker som faktisk jobber med disse skattelistene og skatten til folk i Norge skal kunne se denne informasjonen.


Så for å oppsummere vil jeg si at det kommer an på de ulike situasjonene om en form for informasjon burde legges ut eller ikke. Men i noen tilfeller kan informasjonen legges ut om du selv vil det og om andre vil det, mens i andre tilfeller burde ikke informasjonen legges ut i det hele tatt. Det viktigste er at informasjon skal ikke bli lagt ut på nettet om personen det handler om ikke vil.
xoxo

2 kommentarer:

Caroline sa...

Bra innlegg Christine! =D Bloggen din er skikkelig fin =) Helt enig med deg,for om folk ikke ønsker å legge ut informasjon, slik at alle kan se det, burde ikke sånt skje! :)

LK sa...

Godt sagt! Det er viktig at man selv skal kunne ha kontroll over hva som ligger på nettet. Jeg er også helt enig med deg når det gjelder skattelistene. For det første har vel egentlig ingen noe med hvor mye du tjener eller hvor stor formue du har. For det andre er det tragisk at så mye tid brukes på å snoke i andres privatliv!