mandag 26. januar 2009

Lyrikk

Nå fremover skal vi begynne å jobbe med sjangeren lyrikk, og har dermed fått i blogglekse å skrive litt om dette. Selv om jeg ikke er så altfor kjent med sjangeren, kan jeg si det lille jeg vet om den. Lyrikk er en sjanger som går under skjønnlitterære tekster, og har ulike kjennetegn.

  • Lyrikk kommer fra det greske ordet lyra, som er et strengeinstrument.
  • Teksten er nokså kort, men har et budskap. I lyrikk så er det slik at man skal få fram mest mulig på færrest mulig ord.
  • Lyrikk består ofte av rim og rytme.
  • Former for lyrikk er for eksempel dikt og sangtekster.

Som sagt, så har jeg ikke vært så altfor mye borti denne sjangeren, men vet jo at jeg har så vidt "snust" litt på den. Jeg har alltid forbundet lyrikk med ting som sangtekster og dikt, og jeg er vel ikke helt på bærtur når jeg tenker slik. Jeg tror lyrikk kommer til å bli spennende, men også en liten utfordring. Jeg kan ikke si at jeg er spesielt poetisk av meg, men det skal bli gøy å se hva jeg kan få til.


En annen ting vi skulle gjøre i bloggleksen vår denne uka var å finne et dikt som vi likte, og snakke litt om det. I og med at jeg er ganske sær og kresen, tok det lang tid før jeg fant et dikt jeg likte, men jeg fant et til slutt. Jeg har valgt et dikt av Inger Hagerup som heter To tunger.



To tunger har mitt hjerte.
To viljer har mitt sinn.
Jeg elsker deg bestandig,
og jeg blir aldri din.

Dypt i det røde mørket
fikk livet dobbelt form.
Der kurrer det en due.
Der hvisler det en orm.



To tunger har mitt hjerte.
Hør på det likevel.
Bli hos meg og gå fra meg
og frels meg fra meg selv.



Jeg likte dette diktet veldig godt. Har brukt noen dager nå på å finne et passende dikt, og jeg må si at dette var det jeg likte best. Det er ikke det at jeg ser meg selv i det, men det var så mange dikt som var helt uten rytme og som for meg ikke hang sammen i det hele tatt. Dette derimot, falt mer i smak hos meg.


Jeg tror at dette diktet handler om en person som føler at den lever et dobbeltliv. Hagerup sier i dette diktet at "to tunger har mitt hjerte". Med dette tror jeg hun mener at hjertet hennes har på en måte to "stemmer" eller to "sider". Hun beskriver den ene siden som en kurrende due, mens den andre som en hvislende orm. Hun snakker også om at hennes sinn har to viljer. Når hun sier "jeg elsker deg bestandig og jeg blir aldri din" mener hun kanskje at takket være disse to "viljene", har hun vanskeligheter for å slå seg til ro med en beslutning, og at hun forandrer mening om hva hun vil hele tiden. Hun sier også "frels meg fra meg selv", og fra mitt synspunkt høres det ut som om hun føler seg litt fanget i seg selv.


Alt i alt virker det for meg som om dette diktet er om en person som føler seg splittet inn i to deler. Den ene siden er god og den andre siden ond. Personen føler seg fanget i kroppen sin, mens de to sidene handler og tenker uavhengig av hverandre. Følelsen av å ha et ukontrollert og tosidet hjerte får personen til å si "frels meg fra meg selv".

Jeg synes det blir vanskelig å se et budskap i og med at Hagerup i dette diktet skriver mer om sin oppfatning av seg selv, og mindre ut til folket.



Dette var ihvertfall min oppfatning av diktet, men ting kan ha flere sider så jeg er åpen for andres synspunkter :)



xoxo

1 kommentar:

PernilleHS sa...

Jeg synes du har tolket dette diktet veldig godt!
Og jeg må legge til at jeg DIGGER den nye layouten din! Kjempefin!
Blogg på <3