onsdag 28. januar 2009

Nederland!

For ikke så lenge siden fortalte læreren vår oss om et nytt nettverk skolen hadde blitt medlem av. Dette nettverket tar for seg ulike utvekslinger skoler imellom, og dette foregår internasjonalt. Skolen vår har nå fått sjansen til å velge ut 18 elever fra 1. klasse som får dra til Nederland og bo hos en såkalt vertsfamilie. Elever blir plukket ut fra A- og B-klassen, og jeg går i B!



Veldig mange i klassen har sagt seg interessert, og jeg har ikke problemer med å skjønne hvorfor. I Nederland skal elevene bli fordelt på hver sin familie, og bo der i en uke. Det vil komme til å bli ulike arrangementer med ulike skoler og med vertsfamiliene. Det vil komme til å være elever fra blandt annet Norge og Italia, de andre husker jeg ikke. De skal dra på utflukter og se byen (eller hva det nå er) Delft, som er området de skal bo i. Det blir også en utflukt til Amsterdam, som er 45 min unna. Der skal man dra på sightseeing og se de ulike severdighetene som finnes i Amsterdam.



Denne utvekslingen tror jeg er det beste Sandvika har kommet med hittil. En slik erfaring kan forberede de som gjerne vil til utlandet etter videregående (noe som jeg vil), på de utfordringene de kan komme til å møte. Man lærer litt om hvordan det er å tilpasse seg til annerledes mennesker med en annerledes kultur og andre tradisjoner. På denne utflukten så reiser man jo ikke akkurat som turister, men som nordmenn som skal bli hollendere/nederlendere (eller hva det nå heter) for en uke! Man får snakke Engelsk gjennom hele oppholdet, som er noe jeg ser på som et kjempepluss. Om jeg kommer med, vil det være noe av det jeg gleder meg til. Dette er en sjanse til å få nye, nyttige erfaringer og å få se en del av verden man aldri har opplevd før.



En tur som dette handler ikke bare om det faglige og det nyttige da. Jeg tror også det er en suveren sjanse for å stifte nye bekjentskaper. Det å bo hos en vertsfamilie og gå på en skole med helt ukjente og annerledes elever kan alltids føre til at man får nye venner.



Med en gang jeg fikk høre om denne utvekslingen har jeg begynt å tenke på hva jeg skal gjøre hvis jeg blir plukket ut. Jeg var litt usikker i starten og tenkte at "nei, dette tør jeg ikke", men ettersom jeg tenke mer over saken fant jeg ut at dette var en mulighet som jeg ikke kunne la passere sånn helt uten videre! Jeg var også litt usikker fordi om jeg hadde dratt, ville jeg hatt bursdag mens jeg var der nede, men jeg fant jo ut at det ville bare vært gøy. Jeg og Pernille har syket oss opp helt siden vi meldte oss på, og har desverre litt høye forhåpninger. Når jeg kom hjem igår gikk jeg rett på google og begynte å søke etter bilder. Idag klarte jeg for eksempel å si "Når vi skal til Nederland.." men stoppet meg selv etter å ha hørt hva som nettopp kom ut av munnen min. Det er jo desverre slik at ikke alle kommer med, vi er to klasser og dermed tilsammen 60 elever, og kun 18 får være med. Jeg krysser fingrene for at jeg og noen jeg kjenner kommer med.



Ønsk meg gjerne lykke til i trekningen, jeg trenger det!



xoxo

3 kommentarer:

PernilleHS sa...

Jeg blir gira bare av å lese dette!!

Christine sa...

unskyld! jeg bare måtte..

PernilleHS sa...

haha, jeg skjønner!