mandag 9. mars 2009

Reklame analyse

I ukas blogglekse fikk vi i oppgave å fortelle litt generelt om reklame, og deretter analysere en eller flere reklamer som vi likte. For meg (og sikkert de fleste), er reklame noe som omringer oss til enhver tid. Uansett om du sitter på bussen eller leser avisen, så er reklame der. Reklame er et virkemiddel som blir brukt for å påvirke mennesker til å kjøpe et produkt. Reklamen sørger ofte for å sette dette produktet eller tjenesten i et godt lys, og skal prøve å få mennesker til å ville betale for det.

Personlig synes jeg det er gøy med reklame. Det finnes så mange forskjellige typer av det. Mange kan være kjedelige, mens andre kan være underholdende. Om jeg skulle valgt en reklame jeg likte godt (veldig mange å velge mellom) ville jeg valgt Tine-reklamen. Det er den jeg skal snakke om i analysen min, som kommer nå.



Tine-reklamen er for meg en veldig morsom reklame. Den fremstiller tilfeller hvor en person ikke er sterk nok, blir skadet, faller eller lignende. Sangen som blir brukt heter "no milk today", og det er med dette at det skal forestille at alle disse hendelsene forekommer av at personen ikke har drukket nok melk. Jeg tror nok ikke reklamen sier at "dette kommer til å skje dere om dere ikke drikker melk", men at de prøver å fortelle at melk er bra for deg, på en litt morsom måte. Jeg som kanskje har litt syk humor, synes det er dødsgøy å se mennesker slå seg (ærlig talt), så derfor faller denne reklamen i smak hos meg.


Reklamen prøver nok å nå ut til alle mulige mottakkere, egentlig. Melk er jo et veldig vanlig produkt, og trenger derfor kanskje ikke så mye reklame. Jeg tror det kanskje er derfor de har valgt å gjøre reklamen såpass humoristisk, og for meg har det funket. Reklamen avsluttes med at et glass blir fylt opp med melk på en uvanlig fristende måte, og setningen "melk styrker kroppen" kommer opp. Det har ikke vært sjeldent at jeg har gått og tatt meg et glass melk fra kjøleskapet etter å ha sett denne reklamen.


Reklamen finnes i to versjoner. Du kan se versjon 1 her og versjon 2 her.



xoxo




1 kommentar:

PernilleHS sa...

Haha! Den reklamen er så morsom! Spesielt modellen som faller og faller...
Du er flink til å formulere deg!