onsdag 1. april 2009

Vinterland

I dag så vi filmen "Vinterland" med klassen. Filmen er regissert av Hisham Zaman, og hadde premiere i Januar 2007. Filmen ligger innenfor sjangeren drama, og har fått to nominasjoner og vunnet en amanda for beste mannlige skuespiller.

Filmen handler om en mann som heter Renas. Renas bor i Troms men er fra Kurdistan. Han får (rett og slett) tilsendt en kone fra hjemlandet sitt, som skal gifte seg og bo med han. I ett år har han hatt bilder av Fermesk, som er jenta han skal gifte seg med, og forelsker seg i disse bildene. Når hun kommer frem viser det seg at hun ikke ligner noe på jenta som er på bildene. Selv om det er samme person, viser det seg at hun har blitt mye tykkere. Fermesk syntes tydeligvis at Renas heller ikke lignet noe på bildene, og begge var dermed i samme situasjon. Ulike overraskelser oppstår gjennom filmen, og paret er nødt til å finne måter å komme seg gjennom disse på. Ting er ikke alltid like lett for det unge paret, og de må lære seg å leve sammen.

Etter å ha sett denne filmen, vil jeg si at målgruppen er for litt eldre mennesker med litt livserfaring. Jeg merket selv at som 17-åring synes jeg denne filmen var, for å være helt ærlig, gørr-kjedelig. Filmen har trolig en litt dypere mening i seg, og man skal være litt av de viderekommende for å kunne forstå den.

Oppbyggingen til filmen er ganske flat. Filmen er veldig stillestående og det skjer egentlig ikke så veldig mye. Handlingene skjer på så og si de samme stedene hele tiden, og det er lite variasjon. Om det i det hele tatt var et høyde- eller vendepunkt i denne filmen, så la jeg ihvertfall ikke merke til det.

Som sagt tidligere, fikk hovedpersonen prisen for beste mannlige skuespiller. Selv om jeg mislikte selve filmen, kan jeg fortsatt si at prisen var ganske fortjent. Raouf Saraj (Renas), gjorde en veldig god jobb, og jeg trodde på han som skuespiller. Selv om jeg ikke ble spesielt "fanget" av noen av skuespillerene, så klarte Raouf å få fram følelser og handlinger på en troverdig og realistisk måte. Shler Rahnoma spilte kona til Renas, Fermesk, og gjorde en grei jobb med dette. Jeg la ikke merke til noe spesielt dårlig skuespill i denne filmen.

Jeg likte som tidligere sagt i denne anmeldelsen ikke filmen, og syntes den var kjedelig. Jeg har sett mange drama-filmer i mitt liv, og liker egentlig sjangeren veldig godt. Denne filmen derimot, skuffet veldig. Filmen hadde lite variasjon, og tingene som skjedde var veldig forutsigbare. Om filmen skal få god kritikk burde den bli sett av folk som har levd lenge, og som kan forstå den litt dypere meningen med filmen. Det gjorde desverre ikke jeg.

Jeg gir filmen terningkast 2.





xoxo

Ingen kommentarer: