tirsdag 3. februar 2009

Lyrikk - Sangtekst

Hei!

Denne uken har vi fått i blogglekse å skrive et innlegg om sangtekster, så som dere ser driver vi fortsatt med lyrikk. Denne uken var oppgaven å skrive om en sang du virkelig likte, og på en måte analysere denne sangen. Jeg for min del har ingen spesiell yndlingssang, i og med at jeg liker så utrolig mye forskjellig. Jeg liker alt fra rock til house og til hip hop, og alt imellom det igjen. Uansett så måtte jeg til slutt bestemme meg for en sang, og jeg har valgt å skrive om sangen "How to save a life" av The Fray.

Grunnen til at jeg har valgt denne sangen er jo fordi jeg synes den er veldig fin. Enkelt og greit. Jeg har blitt spurt flere ganger "hvilken sang ville du valgt om du kunne velge en siste sang før du døde?" Når jeg har fått dette spørsmålet har alltid svaret landet på nettopp denne sangen. Jeg husker den var på reklamen for Ekstrem Oppussing USA, og det var der jeg hørte den for første gang. Jeg slet veldig med å finne sangen, men når jeg hørte den en gang i Tyrkia, var det heldigvis en av de jeg var med som fortalte meg hva den het. Da gikk den på "repeat" på Ipoden min i lange tider fremover.

Fra mitt synspunkt, handler denne sangen om det å miste noen du er glad i. Det er en ganske trist sang, egentlig, men bare om du virkelig følger med på teksten. Hva teksten handler om kommer egentlig best frem i refrenget, som dere ser her:

"Where did I go wrong, I lost a friend
Somewhere along in the bitterness
And I would have stayed up with you all night
Had I known how to save a life"

Jeg tror denne teksten har et budskap. Veldig mange mennesker mister noen de er glade i, uten å føle at de fikk sagt farvel. Jeg tror budskapet i denne sangen er det at man skal sørge for at de du er glade i, vet det. For man vet aldri hva som kan skje. Sørg for at problemer og krangler blir løst, så man ikke mister noen i (som sangen sier) "the bitterness". Dette er nok en sang til de som har mistet noen, som også vil fortelle dem at de ikke skal gi opp, og at ting vil ordne seg. I mine øyne har sangen også en holdning. Selv om denne sangen handler om noe som er veldig trist, er det ikke en sang som gjør meg direkte trist. Om man ser musikkvideoen sammen med sangen, så vil jeg påstå at sangen har en litt "håpefull" holdning. De synger om noe veldig trist som har skjedd, men det virker som om de gir ut et håp til andre om at det kommer til å gå bra.

Denne sangen går nok mer på følelser osv, og tar ikke for seg noen spesielle samfunnsproblemer. Jeg tror denne sangen hovedsakelig er ment for å nå ut til folk som trenger en oppmuntring, og for å gi håp til de som har mistet det.

Om jeg skal se på virkemidlene i sangen, vil jeg si at det er noen tydelige. Sangen har selvfølgelig gjentakelse, som når de gjentar refrenget flere ganger eller når de sier en setning flere ganger. Jeg finner også en del rim i denne teksten. Som jeg ser det, er det to og to setninger etter hverandre, som rimer sammen. Det første verset er et eksempel på det:

"Step one you say we need to talk
He walks you say sit down it's just a talk
He smiles politely back at you
You stare politely right on through
Some sort of window to your right
As he goes left and you stay right
Between the lines of fear and blame
You begin to wonder why you came"


Når det gjelder sammenhengen mellom musikk og tekst, så synes jeg de to delene passer bra sammen. Melodien går ikke i et spesielt sakte tempo, men går ikke kjemperaskt heller. Selv om tempoet går nokså raskt, så klarer de å få frem fokus på teksten. Dette er i mine øyne gjort ved at melodien er veldig enkel, de har ikke brukt mange instrumenter, og det er mye piano som spilles. For meg har det ikke vært noe problem å legge merke til teksten. Jeg merker at i mange sanger er det så mye rytmer og instrumenter at det er selve melodien og stemmen som kommer i fokus, og ikke like mye teksten. Dette er da ikke tilfellet når det gjelder denne sangen. Her er det teksten som faktisk gjør sangen, og jeg synes den er veldig fint og bra skrevet.

I og med at jeg nevnte videoen tidligere vil jeg lime den inn her sammen med selve sangteksten. Det er en grunn til at den ligger på mine 25 mest spilte - listen på ipoden!




How To Save A Life - The Fray

"Step one you say we need to talk
He walks you say sit down it's just a talk
He smiles politely back at you
You stare politely right on through
Some sort of window to your right
As he goes left and you stay right
Between the lines of fear and blame
You begin to wonder why you came

CHORUS:

Where did I go wrong, I lost a friend
Somewhere along in the bitterness
And I would have stayed up with you all night
Had I known how to save a life

Let him know that you know best
Cause after all you do know best
Try to slip past his defense
Without granting innocence
Lay down a list of what is wrong
The things you've told him all along
And pray to God he hears you
And pray to God he hears you

CHORUS:

Where did I go wrong, I lost a friend
Somewhere along in the bitterness
And I would have stayed up with you all night
Had I known how to save a life
As he begins to raise his voice
You lower yours and grant him one last choice
Drive until you lose the road
Or break with the ones you've followed
He will do one of two things
He will admit to everything
Or he'll say he's just not the same
And you'll begin to wonder why you came

CHORUS:

Where did I go wrong, I lost a friend
Somewhere along in the bitterness
And I would have stayed up with you all night
Had I known how to save a life"

-------------------------------------------------------------------


xoxo

2 kommentarer:

PernilleHS sa...

Så flink du er! Hørte på denne sangen i stad, og jeg liker også den innmari godt :)

Keep on blogging kraistain!

LK sa...

Dette var flott, Christine!