mandag 23. februar 2009

Film

I ukas blogglekse fikk vi i oppgave å skrive en analyse av filmen mitt liv som hund. Denne filmen er fra året 1985, og er regissert av Lasse Hallström. Filmen er basert på en roman av Reidar Jönsson. Etter det jeg har lest om filmen, ble den godt tatt imot av både kritikere og publikum. Den ble nominert til 2 Oscar'er, fikk 13 andre priser og 2 andre nominasjoner.



I mine øyne er dette en film som handler mye om familie, mot og det å klare seg selv. Det er nettopp disse tingene jeg da ser på som temaene. Filmen handler om en gutt som heter Ingemar. Ingemar bor hjemme hos moren sin som er syk med tuberkulose. Han kommer ikke godt overens med broren sin, og for at moren skal få den hvilen hun trenger, blir han sendt bort til onkelen sin i en annen del av landet. Her møter han nye mennesker og nye utfordringer. En av personene han blir best kjent med der borte er Saga, en jente som trives best når hun driver med litt "guttete" aktiviteter. Forholdet mellom disse to personene er noe komplisert, og endrer seg stadig gjennom filmen. Ingemar får flere andre venner der borte, og trives bare bedre og bedre hos onkelen sin i Småland. Etter Ingemars siste besøk hos sin mor dør hun, og Ingemar flytter til onkelen for godt.

Personene vi møter mest i filmen er Ingemar, onkelen og Saga. Ingemar er en ganske selvstendig og veslevoksen gutt på 10 år. Selv om han er voksen av seg er han også en ganske rar gutt som til tider kan være vanskelig å forstå seg på.

Onkelen til Ingemar er en glad mann. Han er på samme måte som Ingemar, en ganske rar mann som kan være vanskelig å forstå seg på. Samtidig tar han vare på menneskene rundt seg, og bryr seg om andre.

Saga er en jente på samme alder som Ingemar. Hun trives best når hun gjør ting som gutter gjør. Hun liker ikke å gå i kjole og er for det meste en guttejente. Man ser i filmen at Saga er veldig glad i Ingemar, selv om dette kanksje ikke kommer frem før litt sent i filmen.

Filmen blir presentert i kronologisk rekkefølge, og viser filmen del for del. Filmen inneholder lite tilbakeblikk eller frampek som jeg kan huske, og handlingen foregår for det meste i øyeblikket.

Mesteparten av handlingen i filmen foregår i Småland hvor onkelen bor. Dette virker som et stille og rolig sted, hvor mesteparten av spenningen er selvskapt. Jeg føler at forholdet mellom de ulike menneskene som bor her er veldig sammensveiset. Det virker nesten som om alle er slektninger, i og med at alle kjenner hverandre. Det nære forholdet gjelder alle, også Ingemar og hans venner. Det virker ikke som om det tok lang tid før de ble kjent med hverandre og ble glade i hverandre.

Når det gjelder karakterer som muligens har forandret seg gjennom filmen mener jeg at Saga er et godt eksempel. Saga var i starten en jente som, egentlig, var veldig opptatt av å være guttete. Hun ville være best på fotballbanen og best i bokseringen. Hun fortalte Ingemar at hun likte ikke at kroppen hennes utviklet seg, og at hun prøvde å skjule det. Til tross for alt dette, ser man på slutten av filmen at Saga trolig har akseptert den litt mer feminine siden av henne, og hun går i kjole på slutten av filmen.

Handlingen i filmen foregår i Sverige, og skildrer det sosiale miljøet som finner sted i et lite tettsted på landet. Denne filmen ble laget på 80-tallet, så jeg tror at om vi hadde sett filmen da ville jeg ha tenkt at filmen skulle skildre nåtiden.

Når det gjelder virkemidler som musikk, kameravinkler og lys, synes jeg ikke denne filmen hadde noe helt spesielt som skiller seg ut. Jeg har ikke lagt merke til spesielle kameravinkler eller lignende. Når det gjelder lyset la jeg merke til forskjeller i filmen. Mye av handlingen i småland ble filmet om dagen, og jeg synes de har fått Småland til å virke som et mye mer koselig sted enn Stockholm. Når Ingemar er hjemme i Stockholm for å besøke moren sin merker jeg at forholdene virker mye kaldere. Et eksempel er sykehuset, hvor de bare sitter og venter i en naken gang. Småland blir framstilt som mye varmere og hjemme-koselig. Jeg pleier vanligvis å legge veldig merke til musikken i en film, men denne gangen var det faktisk ikke det jeg merket mest.


Fra mitt synspunkt er denne filmen noe litt utenom det vanlige. Jeg vil si at den tar for seg mange av utfordringene en vanlig person kan møte gjennom livet, og jeg tror at familie er et ganske sentralt tema her. Jeg synes filmen var søt, men ikke helt min smak. Personlig er ikke jeg så veldig glad i nordiske filmer. Jeg liker best filmer på engelsk, men er jo selvfølgelig åpen for nye ting. Til slutt vil jeg si at jeg synes det var en spesiell film som var morsom å skrive om.



xoxo

Ingen kommentarer: