onsdag 25. februar 2009

Reklame

I dagens norsktime begynner vi med temaet reklame. Vi skal ha et prosjekt fremover og jobbe i grupper. I dag fikk vi i oppgave å svare på noen spørsmål om reklame og legge ut svarene på bloggen vår.


Hva er reklame?

Jeg ser på reklame som noe som skal fange oppmerksomheten og vekke interesse hos mottakerene. Reklame fremstiller ofte varer, tjenester osv i et positivt lys, og foregår mye i forbindelse med salg av forskjellige ting.


Hva kjennetegner reklame?

Det som kjennetegner reklame er at det setter ofte en vare eller tjenese i et positivt lys, og prøver på en måte å overtale deg til å kjøpe det.


Hvor møter vi reklame?

Jeg skal innrømme at jeg ser mye på tv. Kanskje litt for mye. Her møter jeg masse reklame hele tiden! De ulike programmene har 5 minutters pause hvert kvarter for bare å vise reklame. Her reklamerer de for alt fra matvarer til skjønnhetsprodukter. Man møter vel egentlig reklame generelt i mediene. Aviser, internett, tv osv. Man kan også møte reklame ute på gata, hvor det er folk som prøver å selge et produkt.


Hva påvirker oss i form av reklame?

En viktig faktor for at vi påvirkes av reklame er hvordan produktet fremstilles. Produsentene prøver å påvirke deg på ulike måter. Reklamer om lidelse og nød, skal få deg til å føle sympati slik at du støtter denne reklamen. Du kan også bli påvirket av skjønnhetsproduktene. Dette kan skje ved at du som ser på reklamen kan sammenligne deg med de flotte damene/mennene i reklamen, og du kan derfor føle at du trenger dette produktet. Menneskene i slike reklamer blir ofte fremstilt som perfekte, og vil derfor klare å påvirke mennesker til å kjøpe produktet. Jeg kan kjenne meg litt igjen i akkurat dette med skjønnhetsprodukter.


Hvilke reklamer fungerer?

Fra mitt synspunkt, så vil jeg si at den reklamen som klarer å påvirke meg er de reklamene som har noe spesielt ved seg. De reklamene som skiller seg ut fra alle andre, er ofte de som jeg liker best. Det som gjør at en reklame skiller seg ut kan enten være ved at de bruker sang til å formidle et budskap (f.eks. grandiosa reklamene), eller at de rett og slett vrir litt på ting og tang som roller osv. Et eksempel kan være netcom reklamene (jeg tror det er netcom). Her går det ut på å være ærlige mot hverandre, bare at i denne reklamen er det ganske overdrevent. Det er nok noe av det som gjør det så morsomt.


Nevn og vis reklamefilmer som funker

Jeg synes grandiosa-reklamen er litt artig jeg da :)
Jeg brukte den som et eksempel på reklamer som skiller seg ut tidligere i innlegget. Dette er jo derfor jeg liker den. Det er ikke så mange som lager en egen sang til produktet sitt.



xoxo






Ingen kommentarer: