tirsdag 10. februar 2009

Musikkvideo

I denne ukas blogglekse fikk vi i oppgave å skrive om en musikkvideo som du likte spesielt godt. Jeg har valgt å skrive om sangen If I were a boy av Beyoncé.


Personlig har jeg egentlig ikke noe forhold til denne sangen, men jeg liker den godt, og valgte den fordi jeg synes musikkvideoen er laget sånn at den passer veldig bra til sangen og teksten. Sangen er fra albumet I am...Sasha fierce som ble gitt ut 18. November 2008. Sangen har vel egentlig ingen spesiell målgruppe, men jeg vil tro at de som ville forstått sangen best er de som har opplevd utroskap og som har slitt med kjærligheten. Om jeg skal sette en merkelapp eller sjanger på sangen, ville det nok vært R&B, selv om Beyoncé selv sier at hun ikke vil sette musikken sin under noen sjanger.



I mine øyne, handler denne teksten om det å bytte roller. Hun synger om at hvis hun var gutt, ville hun samtidig som å gjøre ting som gutter flest, forstått hvordan det var å være jente. Hun mener at hun ville behandlet jenta på en helt annen måte enn det "gutter flest" gjør, og at med dette ville hun vært en bedre mann. På det siste refrenget gjør hun det klart at gutter er ikke slik som hun ville vært om hun hadde vært gutt. De forstår ikke hvordan det er å være jente, og de bryr seg ikke heller. Hadde de forstått derimot, ville de ønsket at de var bedre menn.


Når det kommer til videoen er den regissert av Jake Nava. Videoen er filmet i svart-hvitt og fremstiller Beyoncé som en politimann i New York. Filmen starter ved at Beyoncé og han som skal forestille kjæresten hennes i denne videoen kommer med ord som "commitment", "intimacy" og "honesty".


Etter dette kommer en scene hvor mannen til Beyoncé lager i stand frokost til henne. Beyoncé tar kun en liten bit og kjapper seg ut av døra og til jobb. Man kan tydelig se at mannen hennes er skuffet etter å ha laget i stand en så fin frokost, og blir nødt til å spise den alene. Etter dette kommer en scene hvor Beyoncé møter sin kollega som hun skal jobbe med hele dagen. Hun har tydeligvis et veldig nært forhold til denne personen. Mannen til Beyoncé er ikke klar over det nære forholdet mellom kona og kollegaen hennes, og han blir mye stengt ute fra livet hennes. Dette ser man ved at han prøver å ringe henne når hun er ute og spiser med sine kolleger, men velger å ikke ta telefonen.


Litt senere i filmen kommer vi til en scene hvor paret er på fest, hvor blant annet Beyoncés kollega også er tilstede. Beyoncé danser med sin kollega og flørter med han, mens mannen hennes må stå og se på. Hun legger merke til at han ser henne, og går bort. Hun later som ingenting, men han avviser henne og de drar hjem.


Hjemme, som er den siste scenen, forteller mannen til Beyoncé at hun må være klar over hva det gjør med han og følelsene hans når hun gjør sånt. Hun svarer med å si "Why are you so jealous? It's not like I'm sleeping with the guy?" Mannen ser spørrende på henne, og det er i dette øyeblikket at rollebyttet blir avslørt. De gjentar scenen en gang til slik som den egentlig var, og denne gangen viser det seg at det er mannen til Beyoncé som har gjort alt.




Som forklart over, så forteller jo denne videoen en historie. Uten videoen tror jeg man ikke ville funnet noen historie i selve sangen, men man kan se at det er et vendepunkt både på slutten av videoen og på slutten av sangen. Med dette synes jeg at sangen og videoen passer veldig godt sammen.


Skal jeg være ærlig, har jeg ikke lagt så veldig merke til noen spesielle former for virkemidler som spesielle kameravinkler osv. Filmen er laget i svart-hvitt, noe som jeg vil si gir uttrykk for at filmen forteller noe. Filmen refererer lite til andre former for filmer, litteratur eller musikk, ihvertfall som jeg kan se.


Jeg tror denne videoen forteller litt om erfaringer som Beyoncé har gjort med menn. Jeg tror hun har gjort mange positive, men også mange negative erfaringer. Denne filmen vil da skildre en av hennes negative erfaringer, nettopp at hennes mann ikke forstår hvordan det er å være i hennes sko, og viser heller ikke tegn til å bry seg.


Jeg valgte denne sangen fordi (som sagt tidligere) selve sangen og videoen passer så godt sammen. Videoen forteller historien veldig tydelig, og man kan lett se hva slags historie det er snakk om her. Jeg har (som også sagt tidligere) ikke noe personlig forhold til denne sangen. Det er ikke sånn at jeg liker den fordi den minner meg om egne erfaringer, men jeg liker den fordi det virker så realistisk. Hun forteller om hvordan det er å være kvinnen i et dårlig forhold på en veldig klar og bra måte. Jeg liker veldig godt at hun bytter om rollene, for på slutten av sangen fikk ihvertfall jeg en liten "aha-opplevelse" første gang jeg hørte den. Jeg tror denne sangen har evnen til å kunne gå inn på mange mennesker, endre synspunkter og forsterke synspunkter.




If I Were A Boy - Beyonce


Om filmen ikke fungerer med en gang foreslår jeg at du trykker på "play", og venter til den har gjort seg klar. Det kan godt hende det tar bittelitt tid.






xoxo